חנות הדגל של Garmin בנמל תל אביב

להיות עם היד על הדופק- על חשיבותם של שעוני דופק בפעילות ספורטיבית| מני שחק

נתחיל מהשורה התחתונה – ניתן לרוץ ללא שעון דופק. גדולי הרצים במאה הקודמת רצו ללא שעוני דופק מתקדמים ושמם ותהילתם נישאים בפינו עד היום הזה. אולם, השינויים הטכנולוגיים מביאים עמם יכולות מתקדמות המאפשרות לנו לשלוט טוב בהרבה במשתנים השונים המרכיבים את האימון: קצב, זמן ועצימות.

עושים כושר עם Garmin


ניתן רק לשער האם זאטופק או היל היו יכולים לשפר את ביצועיהם אם היו שעוני דופק בתקופתם?
את התשובה לכך לא נדע לעולם, אבל כן נוכל לדעת כיצד אנחנו יכולים להשתמש בשעוני הדופק באופן כזה שינטר את האימונים שלנו ולא פחות חשוב מכך – את ההתאוששות מהם, על מנת למטב את ביצועינו בעולם הריצה.

כך, אסביר את היתרונות שיש בשימוש בשעון דופק משני הכובעים אותם אני חובש: כמתאמן וכמאמן.


שימושים אפשריים כמתאמן:

  • אימונים מתוכננים ומתוכנתים – כאשר יש לי אימון שמורכב מכמה מקטעים שונים זה מזה, הרבה יותר קל ונוח לתכנת מראש את האימון באפליקציה ולהעביר לשעון, כך שבזמן האימון כל הפוקוס שלי יהיה על הריצה ולא בהסתכלות בשעון.
  • שימוש במפות – בתור רץ שמשלב בתוכנית האימונים שלי ריצות שטח ארוכות, אחד הדברים היותר מקלים זה האפשרות להטעין מפה של מסלול כלשהו לשעון ופשוט לצאת לרוץ מבלי הצורך שהיה פעם במפות ניווט או מכשירי GPS חיצוניים. הקלות והקלילות שבעניין הופכים את חוויית ריצת השטח למהנה ונגישה יותר.
  • ציון כושר – גם אם הפונקציה הזאת היא לא מדויקת ב-100 אחוז, היא עדיין יכולה לתת לנו אינדיקציה על שיפור מסוים ברמת הכושר שלנו. במיוחד, אם אנחנו חוזרים לפעילות אחרי תקופה של היעדרות ממסגרת אימונים או כאשר מישהו רק נמצא בתחילת הדרך שלו בעולם הריצה. באותו הקשר, ניתן גם להשתמש בדופק מנוחה כאינדיקציה לשיפור בכושר גופני.
  • משוב מצב גופני – לא תמיד אנחנו יודעים להקשיב לגוף שלנו, אז ניתן להשתמש בפונקציות של השעון על מנת לדעת האם אנחנו מעמיסים יותר מידי או לחלופין, לא מתאמנים מספיק.
  • שמירה על קצב – דווקא אחד הדברים שיותר קשים לנו כרצים זה לרוץ לאט כשצריך.. רובנו נוטים להגביר גם אם תכנית האימונים אומרת לנו אחרת.
    היכולת להשתמש בזונים השונים, אם זה קצב או דופק, מאפשרת לנו לשלוט ברמת העצימות המתוכננת לאותו אימון ובכך לשמור על עצמנו ועל ביצוע האימון המתוכנן.

שימושים אפשריים כמאמן:

  • הסעיף האחרון כמתאמן לגמרי משמש אותי גם בתור מאמן.
    כאשר אני מתכנן אימון למתאמנים שלי ואני רוצה שהם ירוצו ריצה קלה, אז כאשר הם יודעים את הזונים שלהם, שהם בעצם נתונים אינדיבידואליים, אז באימון עצמו כל אחד רץ לפי הקצב הנכון לו או לה.
    באותה המידה, כאשר ישנם אימוני איכות, והם נדרשים לצאת מאזור הנוחות, כאשר אני יודע לכוון אותם כיצד לרוץ, בעזרת מספרים הנכונים להם, אותם אני גוזר מההיכרות איתם ומטסטים קודמים שבוצעו, אז ניתן לבצע אימון ברמה גבוהה ומדויקת לכל אחד ואחת.
  • כיום, בעזרת האפליקציות השונות, מלבד שליטה באימון בודד, ניתן להכין גם לכל מתאמן תכנית אימונים שתנחה אותו במדויק לאורך כל ימות השבוע (ואף יותר מזה) מהם האימונים עליו לבצע, כיצד עליו לבצע אותם ואפילו ניתן לקבוע תזכורות שיזכירו לו לבצע אותם.
    מישהו אמר האח הגדול?
חנות הדגל של Garmin בנמל תל אביב | מבנה 13 יריד המזרח

ישנם שימושים נוספים הקיימים היום בשעוני הדופק כמו התראות מהפלאפון, האזנה למוזיקה וכו', אך בחרתי להתמקד כאן בהיבטים המקצועיים בלבד. שעון הדופק מאפשר לנו היום לדייק לעצמנו את האימון הנכון עבורנו תוך שליטה, ניטור ושינוי משתני האימון.

כתב מני שחק – מאמן ראשי ומנהל המועדון -רצי100מני  . בן 35, שוהם.

כתבות שאולי יעניינו אותך